torsdag 15 september 2011

Regn, regn, regn!

Det är verkligen höstväder nu. Det bara regnar och regnar. Men egentligen gör det ingenting, inte mej iaf! Ikväll har jag fixat lite med skolarbeten men inte kan jag nu påstå att jag fått mycket gjort direkt! Men Powerpoint programmet fungerar inte och det är väl främst det jag skulle behöva få färdigt, men det får vänta då tills jag kanske får nedladdat (NEJ så får man ju inte göra!) ett word & powerpoint program.


Idag har vi gjort stora framsteg och skaffat lite vuxenpoäng och jag eller egentligen är vi båda två väldigt exited för tillfället! Vi har varit till 2 olika fastighetsmäklare och skaffat lite information om 2 lägenheter inne i Mariehamn. Denna http://www.fk.ax/browse/viewObject.php?id=372 eller denna (som vi gillar snäppet mer) http://www.lyyskikonsult.ax/node/164. Och bäst av allt, nästa vecka skall vi gå på visning, spännande!! Vi skulle också måsta boka in ett möte med banken men det vet jag inte hur vi skall hinna eftersom vi båda jobbar så mycket nästa vecka, men vi får se om man kanske hittar något kryphål. Så JA vi har på riktigt funderat på att KÖPA en lägenhet, vi tycker det skulle vara en bra investering och vi skall ju endå bo här några år så. Ekonomiskt sätt skulle det också vara bäst. Nu kanske nån undrar hur tusan jag kan anse att ha ett lån på ca 200.000 € (jaa det är jäkligt dyrt att skaffa lägenhet här!) vore bättre ekonomiskt än inget lån alls eller att bo på hyra men det skulle det bara vara! Plus att jag mycket hellre tar ett vanligt lån än ett studielån som jag hört så mycket dåliga saker om. Inte för att jag tycker illa om sådana som gör det men jag själv skulle bara inte vilja göra det!

såhär glada är vi nu!
Så det är en del att tänka på nu, för det är ju ingen liten grej att köpa lägenhet direkt, men vi måste faktist slippa in till stan och hyrorna där är skyhöga dessutom!

Jag missade ju bussfan imorse btw, men det var faktist inte mitt fel eller att jag var sen för dendär j***** susade förbi hållplatsen 10min för tidigt!! Då var jag bara halvvägs ut till vägen flåsande på min cykel. Men jag tänkte lyckotankar och hoppades att det skulle ha varit skolbussen som kör småungarna (alltså det kommer 2 vid 8-tiden men den första får inte jag åka med!)

du var rätt billig imorse!!

Men ack nej det var nog min buss som jag hade sett så jag stod där snällt och funderade ut hur jag skulle gå till väga för att ta mej till skolan när plötsligt en kvinna stannar bilen och frågar om jag missat bussen, så var hon så snäll så jag fick sitta på med henne in till stan och det visade ju sej att hon själv jobbade vid busstationen så hon skulle ta upp det med gubbarna. Tack! Sen visade det sig också att hon var från Jepo och kände Kims styvpappa och farbror som hon varit vän med i högstadiet. Alltså hallåå nog är världen liten och nog är det skoj att träffa någon från hemtrakterna mellan varven här! Tänk att det fortfarande finns sådär snälla människor som hjälper en när man är i nöden. En sån människa vill jag också bli!

Förresten så kan jag ju nämna att jag får nog ta igen all vardagsmotion som jag missat under det senaste året för hjälp vilket spring det blir mellan skolorna och lunchställena här. Men det är ju bara bra sålänge det är någotsånär varmt ännu!! T.ex igår kändes mina ben såhär efter allt gående från ena sidan av stan till den andra och sedan tillbaks igen + en slutspurt när jag blev tvungen att springa till bussen som en galning. hoho! (Till er som inte vet så är det faktist nån kilometer från ena änden till den andra och inte bara några meter, Marihamn är faktist stort!!)



Nu skall jag studera flitigt en stund till och sen skall jag se på robinson och sen blir det godnatt. Imorgon har jag först skola och sen praktik på övningsrestaurangen 15-22 och lördag 10-22 och det är ju skördefesten på Åland i helgen så det lär vara hålligång misstänker jag! För den som inte vet vad det är kolla gärna in http://www.skordefest.ax/ jag skulle så gärna vilja gå för det är en massa gårdar som har "öppet hus" med en massa försäljare och det verkar super mysigt, men som vanligt har jag förhinder. Detta leder ju också till att det lär bli lite krassligt med uppdatering under helgen men jag skall göra mitt bästa!

Tack för denna gång!

2 kommentarer:

  1. ååh så vuxet det låter med att köpa lägenhet och med lån o allt, stora grejer ni har på gång! :D d känns ju som igår vi sprang runt i sursik som yra höns eller satt vi samlings o drack billig öl o inte alls behövde tänka på såna stora beslut, vad händer med tiden?!..
    o världen ÄR liten haha, roligt att bli påminnd om det då och då sådär :D och härligt att höra det finns så godhjärtade människor som hon!

    (förresten, har inte vetat om att du har en blogg, men du kan vara säker på att du har mej som ny läsare här från o med nu!) ;)

    SvaraRadera
  2. jaa de känns nog lite vuxet faktist! :p jamenvisst känns de som alldeles nyss! Va roligt att höra av dej, hoppas du har det bra där långt borta! :)

    SvaraRadera