måndag 25 februari 2013

Galenskap

Jag tror jag blir galen snart. Denhär kvinnan som jag bor hos, oj hjälp alltså. Hon verkar ha en jävla gnäll på allt dag idag. För nån dag sedan tog hon värmeblåsaren från mitt rum som jag nämnde i något tidigare inlägg. Det batteri hon böt till är inte toppen precis och jag sade till henne att jag tycker det är kallt. Hon blev helt galen och tyckte att jag skall respektera det som det är. Hon kom in i rummet med vinterjacka på och sa här är inte kallt, nej såklart inte om du bär vinterjacka inomhus!! Sen bad jag henne känna på mina ispinnar till fingrar men hon var övertygad om att jag höll på att bli sjuk och inte att jag har kallt. Nå vi hade en liten dispyt och jag fick ännu en filt till istället.

Idag alltså nej, jag var och handlade mat och köpte frysta ärter och majs som jag skulle använda när jag lagar mat. Så när jag fixade käk nu på kvällen och satte tillbaks dem i frysen frågade hon alltså sätter du nåt i frysen? Jaa sa jag jag köpte lite ärter och majs. Nehej nej de går inte för sig, jag har en hylla i kylskåpet det är den som är menad för mej. Men för fasiken frysen är ju nästintill tom ju.

Sen hade hon lovat att jag skulle få låna nån bok av henne, imorse plockade hon fram 4 som jag kunde välja en av dem, gamla som gatan och bara sådant som jag inte kan vara mindre intresserad av, så jag kikade på resten och hittade en annan, den också gammal. Nej de går ju inte heller för sig att göra så.

Och ja i förrgårkväll var jag ut på länk och hoppade sedan i duschen, nör jag gick till badrummet hade jag bara mina svettiga kläder på mig och glömde ta med mej nya så jag gick i handduk de 3 metrarna i korridoren tills jag var i mitt rum men det gick inte heller för sig för full mundering bör bäras när det bara var hon och en annan kvinna här som endå satt i köket så de inte kunde se mej. Och detta har då hänt EN gång!

Okej nu är jag sådär gnällig och negativ igen, men alla dessa små saker alltså. Jag betalar 340€ i månaden, för vad, inegnting verkar det som för det enda hon påpekar är att värmaren den har hon här och tar inget extra för och samma med frysen då skulle jag behöva betala extra. Jag skall vara borta hemifrån i 4 månader, jag måste väl ändå fö leva och känna mej någorlunda hemma. Inte kommer jag börja springa runt naken och äta upp andras mat och bränna böcker för det.

Till råga på allt berättade jag att Kim kommer hit och vi kommer bo i en "hotell lägenhet" under tiden han är här så jag undrade om jag skulle slippa betala hyra för den veckan (85€) men nej hon kan ju inte få nån annan student att bo här under den veckan precis. Nej men jag använder inte hennes vatten, hennes el, hennes toalett eller ens andas här den veckan heller! Kärring säger jag bara.

8 kommentarer:

  1. OMG!! Man blir ju förbannad bara av att läsa dethär! Kärring

    SvaraRadera
  2. Nämen!!Sök efter na ana! Kan du bo på hotelli?Eldä på na lägenheitshotell.
    Anki

    SvaraRadera
  3. Du måst no sök efter na anat, eldär har do na kontrakt för 4mån.?!

    SvaraRadera
  4. Jo tyvärr har jag ju kontrakt för 4 månader, men jag kan kanske komma ur det och flytta i maj månad men högsäsongen börjar då så de kan vara svårt att hitta nåt som är i rätt prisklass :/ men vi ska se! :) Och nej Anki ja får int bo på hotelle, försökte fråga de redan innan jag kom hit men de gick int för sig, di e fö kniido!! ;D

    SvaraRadera
  5. Som malteserna själva berättade för mig... att man alltid måste GRÄLA sig til rätt resultat. Våga gräla med kvinnan, annars slipper hon undan för lätt och hon vet att hon slipper lättare undan med utlänningar. Som du säkert sett malteser göra; gräla, skrika, vifta med armarna.... så borde man egentligen själv också göra fastän det känns onaturligt för oss finnar. Fråga runt efter annat boende, det är orimligt med ett sådant pris för sådant boende du har. Lägenheter finns för samma pris, kanske lite utanför stan men ändå. Dessutom är alla lägenheter nästan inredda o möblerade så man kan bo o flytta lätt.
    Jag skulle råda att ringa på någon av annonserna om lägenheter som hänger här o var, alternativt prata med en mäklare.

    OCH, ställa krav på boendet redan före du skriver på kontrakt.

    Lycka till, hoppas det löser sig på något vis!
    En maltes skulle säga åt dendär kvinnan att hon kan "Kuck se nanstans" o väger o betal i sånde fall om du int ens får uppvärmning...
    går ju att prov på ;)

    SvaraRadera
  6. eller gå in här o skicka ansökan : http://maltasvenskar.se/boende/index.html

    SvaraRadera
  7. och här: http://alltommalta.com/flytta-till-malta/boende-pa-malta/

    SvaraRadera
  8. Tack för tipsen, skall koll runt lite, men som jag tidigare sa ja har ju redan skrivit kontrakt me henne så de kan bli lite svårt att slipp å flytta även om ja sku hitt nå :/ Men vi ska se åtminstone maj månad vet ja att ja har möjlihet att flytt bara ja hittar nå annat! :) Men jo ska stå på mej lite mer, du har så rätt de ju precis så som malteserna är!

    SvaraRadera