fredag 13 januari 2012

Fredagen den 13:onde!

Jag har aldrig varit en sådan som nojat över olycksdagar som fredagen den trettonde. Kanske sådär i högstadiet när de hade disco och man inte fick dansa med nån, då kunde man ju skylla på fredagen den trettonde. Men inte sådär annars. MEN idag hade vi verkligen turen med oss för det skulle ha kunnat gå rejält dåligt.
Vi hade matlagning i skolan och det var sista gången. Idag var det Amerika-mat som tema så vi gjorde hemgjorda hamburgare, hemgjorda pommes frites, ugnsbakad potatis, ribs, brownie, cheesecake, cupcakes och citron-maräng paj. En hel massa godsaker och jag är fortfarande super mätt. Men det var dehär pommesarna som ställde till det för oss. 2 klasskompisar och läraren friterade dem i en stor kastrull och när de var klara stängde de av gasspisen. Alla gick vi ner och började hugga in i massorna av mat vi hade. När vi började på efterrätterna gick brandalarmet och vi blev tvunga att rusa ut på gården. Efter en liten stund kommer brandbil, ambulans, och polis till skolan och vi får höra att det är vårat kök som är alldeles svart!! Wtf hur kan det ha gått till, vi var ju helt säkra på att vi inte hade något på plattorna och att allt var avstängt men på något konstigt vis hade oljan tagit antändning och som tur var hade en lärare kommit in och försökt kväva elden med ett lock vilket inte hjälpte så i sin förskräckning hällde han vatten över (han visste ju förstås inte att det var olja i kastrullen) så det blev en explosion och hela taket blev svart och lysrör sprängdes. Tack och lov klarade sig läraren oskadd och ingen annan skadades men det var helt knäppt att gå in i köket efteråt och se hur svart det hade blivit och hur illa det hade kunnat gå. Fyy ändå.

Brownie med grädde

Jaa och utöver det så har nog inget vidare dramatiskt hänt (tack o lov) när jag kom hem parkerade jag mej på soffan och slocknade (antagligen av matkoma!!) Ikväll skall vi på bio, The girl with the dragon tattoo, jag har länge tänkt att nej jag vill inte se den när jag tycker att svenska versionen är så bra, men för tillfället finns inget bättre att se så det får bli den då. Många har ju ändå sagt att den är bra så, vi får se!

Sådär annars har inte mycket hänt på Norragatan denhär veckan men en mycket trött kille som t.o.m. somnade på köksgolvet i väntan på mat hade jag en dag och pizzabakning fördrev vi tiden med en annan! Vi har även kaffat med mina klasskompisar om kvällarna, ååh gud vad härligt det är att bo i stan!



Första skolveckan är över och det skall bli helt gudomligt skönt med helg och förhoppningsvis börjar jag nästa vecka vänja mej vid att vara tillbaka i skolan igen och få rutinerna tillbaka. Den senaste veckan har jag varit förvånansvärt trött så jag hoppas det går över snabbt. Helgen ser ut som sådan att jag har en del skolarbeten jag borde börja med, julen skall ut och lägenheten bör städas. Men det bästa av allt är iaf att man får sova länge på morgnarna!! Och så skall jag klämma in lite gymmande också förstås!

Våra foton har anlänt från ifolor så nu får jag börja pyssla lite igen efter julkorten, så igår köpte vi ett nytt fotoalbum, så nu är det bara att börja plocka in alla 250 foton från året som gått.


det färdiga resultatet av julkorten,
tyvärr är färgerna inte helt som i verkligheten!

Julklapparna vi hade med oss till Österbotten!
 Sådär sist och slutligen kan jag ju dela med mej om en skojjig grej. På bilden ovan syns det ju väldigt bra att ett av paketen består av en ishockeyklubba som vi gav till pappa. När vi var hemma och hade julklapparna kvar i bilen och Julia min 11-åriga lillasyster såg paketet frågade hon varför vi skulle ge pappa en åra, jag sade att jaa de får hon väl se på julafton, efter en stunds tystnad frågade hon om vi ska ge honom en båt också? Haha jaa om man hade så mycket pengar! När vi sen förde in julklapparna stod hon där och hoppade och skrattade när hon visste vad pappa skulle få i julklapp och han absolut inte kunde ana vad det var!! Gissa om någon sedan blev lite förvånad när julklappen öppnades och det visade sig inte vara en åra! Hehe

Med det önskar jag alla en trevlig kväll och en bra helg! :)

2 kommentarer:

  1. De var inte lite det!!!
    Vilken tur att ingen blev skadad...nu vet iaf alla att man int ska ska hälla vatten på olja, nånsin!
    Du, vi väntar tålmodigt på dendär båten... :o)))

    SvaraRadera
  2. Jo vi lärde ju oss minsann något av det!
    Haha jaa ni får väl nog vänta ett tag ännu då! ;D

    SvaraRadera